Een kijk op Sociale Media

Een blog met opdrachten voor het vak Social Media '13

Twitteren tijdens hardloopevenementen

op 13 oktober 2013

Voor deze korte analyse heb ik gekeken naar de mate waarin mensen hun prestaties willen delen met anderen op Twitter. Ten eerste heb ik de hardloopwedstrijd de Dam Tot Dam-loop op 22 september 2013 geanalyseerd. Onderstaande grafiek geeft het aantal tweets weer met de woorden ‘hardlopen,’ ‘dam tot dam’ en ‘gelopen’.

Dam tot Damloop

Afbeelding
In de lijnen ‘hardlopen’ en ‘gelopen’ is een duidelijk vergelijkbaar patroon te vinden en de kleine verschillen hierin schrijf ik toe aan het verschil in woordkeuze door Twitteraars. Die verschillen zijn door deze overeenkomst beide te gebruiken in mijn analyse.

Er is voor deze drie woorden een duidelijke piek te zien op de 22e. De blauwe lijn, met als trefwoord ‘dam tot dam’ is uiteraard op deze dag extreem populair in vergelijking met andere dagen. Opvallend is echter dat ook voor de andere twee lijnen er een behoorlijke groei in het aantal tweets te zien is. Hier zou de conclusie uit getrokken kunnen worden dat mensen een prestatie met een naam, de dam tot damloop eerder willen delen met hun volgers.

4 Mijl

Afbeelding
De bovenstaande grafiek met als onderwerp ‘4 mijl,’ heeft betrekking op het relatief grote hardloopevenement de ‘4 Mijl van Groningen’ dat op 13 oktober plaatsvond. In deze grafiek is een soortgelijke trend te zien. De lijnen ‘4 mijl’ en ‘gelopen’ stijgen die dag explosief, daarnaast laat ook de lijn ‘hardlopen’ een stijging zien.

Singelloop

Onderstaande grafiek zocht op het woord ‘singelloop,’ dat betrekking had op zowel de Singelloop van Utrecht op 28 september als de Singelloop van Breda op 6 oktober. Beide evenementen zijn een stuk kleiner dan de eerder genoemde lopen, maar ook hier is duidelijk een patroon te zien in de stijging van het aantal tweets over ‘hardlopen’ en ‘gelopen’ en de dagen dat de singellopen plaatsvonden.

Afbeelding
Hoewel deze drie voorbeelden geen definitief uitsluitsel bieden dat Twitteraars eerder geneigd zijn om hun hardloopprestaties te delen wanneer ze een bepaalde naam aan hun prestatie kunnen koppelen, geven de grafieken wel aanleiding tot een groter, dieper onderzoek. Zo is het bijvoorbeeld een suggestie om de inhoud van al deze tweets te gaan analyseren. Zijn de tweets bijvoorbeeld van renners of ook voor een groot gedeelte van familie en vrienden die trots twitteren dat een bekende van hen de wedstrijd heeft gelopen? Een eerste, kort inzicht op dezelfde site waar de grafieken vandaan komen doet vermoeden dat het veelal renners zijn. Echter, om hier een inhoudelijke conclusie over te kunnen doen is een apart onderzoek nodig. Ook is het interessant om te kijken of er bij de tweets ook foto’s worden geplaatst.

Het patroon tussen het stijgende aantal tweets over rennen en hardlopen op dagen van hardloopwedstrijden is moeilijk te ontkennen. Een evenement nodigt uit tot twitteren en delen. Men toont blijkbaar graag een tastbaar bewijs van hun prestatie door bijvoorbeeld hun tijd, medaille of bewijs van deelname te twitteren.


Plaats een reactie